Vrata banjalučke tvrđave Kastel su se po jedanaesti put otvorila da bi ugostila najveći regionalni festival demo bendova i u zvijezde muzičke scene lansirala „neke nove klince”. Ovoga četvrtka, 19. jula, za svoje mjesto među zvijezdama se borilo 12 demo bendova, od kojih je čak sedam dobilo šansu da nastavi dalje u finale. Čim se prvi takt začuo sa bine, moglo se naslutiti da će Demofest i u svojoj jedanaestoj godini potvrditi da su smjelom novom zvuku potrebni samo pravi reflektori i prava publika. Djevojke iz rep-elektro tandema Playground Hustle su veče otvorile žestokim nastupom koji je od prisutnih tražio samo jedno – da plešu kako one sviraju.
Hiljade okupljenih Banjalučana ih nisu razočarale, no su dokazale da su publika uveliko uvježbana u bodrenju demo bendova.
I premda je „grad na Vrbasu” bio spreman za svoj Demofest, ono što je ubrzo uslijedilo niko nije mogao očekivati. Dolazeći kombijem iz 1919. godine, na binu je u stilu kročio vlaški pank i psajkogradska muzika „najstarijeg demo benda na svijetu”. Nakon što je Hotel Makedonija uzavreloj masi poručio da „jedu dlake i neka pljušte flaše”, zahvalili su se banjalučkom ćevapu na postojanju i u bekstejdž otišli ostavivši iza sebe jedno veliko „šta se upravo desilo?”.
Vatra na Kastelu se naročito usplamsala na nastupu „metal boy benda” iz Novog Mesta, čija energija nikoga nije ostavila ravnodušnim, pa ni zahtjevni stručni žiri. Osim vatrenoj energiji slovenačkog Captain Morgan’s Revenge, žiri je presudio da mjesto u finalu pripada i virtuoznosti Monstruoza iz Sarajeva, čvrstom ritmu zagrebačke četvorke Fire in Cairo, kao i indie-pop kantautorstvu Olivere Popović iz Novog Sada.
Svoj put do titule najboljeg od najboljih su „prokrčile” i Biljke iz Bele Crkve, sastav koji čine četvorica braće od stričeva, a priliku da ide dalje dobio je i groovy pop zvuk beogradskog Herza, kao i minimalistički alternativni rok benda Vin Triste, takođe iz Beograda.
Po proglašenju finalista, došao je red na Wolfram, koji je na Kastel stigao kako bi opravdao titulu trećeplasiranog benda na Demofestu X te pred Banjalukom „odsvirao malo više od jedne pesme”. I premda je ova novosadska petorka prisutne pozdravila u svojstvu vječnog demo benda, sigurno je da su sinoć dokazali da im je odavno mjesto među velikima. Originalni spoj etno tradicije i tvrdog metal zvuka je na tvrđavi probudio atmosferu svojstvenu Demofestu, čiji intenzitet je iz pjesme u pjesmu samo rastao.
A noć je tek počinjala.
Četrdeset muzičara vojnog orkestra Srbije je potom umarširalo na binu, spremno da demonstrira snagu instrumentalne rapsodije. Ali, Serbian Army Orchestra ne nastupa sam, no uz neponovljivog balkanskog kameleona – Roberta Pešuta, nadaleko znanog pod sasvim pogođenim imenom Magnifico. Magnifikantno je i bilo – od momenta teatralnog izlaska pred publiku, preko vanvremenskih hitova „Hir aj kam, hir aj go” i „Pukni zoro”, sve do trena kada je publika telefonima obasjala vedro nebo nad tvrđavom.
Po odlasku Magnifica sa užarene scene, rasplesana masa je, sa rukama u vazduhu i nogama u pokretu, dočekala Dječake, koji su već u prvim numerama aktivirali onu „funky kost u dupetu”. Do posljednje numere, Dječaci nisu dozvolili da se kosti umire, no su hip-hop versovima do samog kraja upumpavali neopisivu količinu energije među zidine Kastela, dokazujući da su „fakat nikom slični, najjači”.
Pored takmičarskog i revijalnog dijela programa, za posjetioce je ponovo pušten u rad i Silent disko, koji ni ove godine nije iznevjerio. Tradicija je nastavljena i u kutku za Demofest vjenčanja, organizovanom u saradnji sa satiričnim veb-portalom 50nijansipive.com. Za one koji su htjeli da isprave grešku od prošle godine, matičar je bio spreman i za Demofest razvode.
Drugi dan festivala donosi i drugu grupu polufinalista, ali i Tyger Lamb, Marka Louisa te Darka Rundeka & Ekipu kao revijalna imena. Kao i prve večeri, kapije tvrđave se otvaraju u 20 časova, a ulaz je slobodan sve do 21 čas. XI Demofest se održava pod pokroviteljstvom Banjalučke pivare i kompanije Huawei te pod budnim okom brojnih medijskih prijatelja, među kojima je ove godine, za dugogodišnju podršku festivalu te naročit doprinos demo sceni, nagrada uručena portalu mondo.ba.