Ovogodišnja manifestacija Maj mesec matematike povezuje matematiku i gejming. Programiranje, stvaranje priča, istraživanje matematike, saradnja, uvažavanje različitih znanja, obračunavanje sa predrasudama o matematici, najvažnije su lekcije koje učimo kroz osmišljavanje i igranje ovih igara. Ovogodišnja, XI po redu manifestacija, pod sloganom M3 - VIŠE OD IGRE, počinje 10. maja, u Silosima Beograd/Gaia pokret, i traje do 31. maja u organizaciji Centra za promociju nauke, Matematičkog instituta SANU i Nordeus fondacije. Program će se odvijati na više lokacija u Beogradu, uključujući Galeriju nauke i tehnike SANU, Silose Beograd, Matematičku gimnaziju i Dorćol plac, ali i širom Srbije kroz saradnju nastavnika osnovnih i srednjih škola, kao i mrežu naučnih klubova. Tema jedanaestog Maja meseca matematike su matematika i gejming. M3 postavlja pitanje: da li su igre ipak više od igre?

Na ovo pitanje, odgovori će se tražiti kroz različite formate: interaktivne izložbe, matematičko-dramske radionice, eksponate, EduGejming konkurs i predavanja.

Programiranje, stvaranje priča, istraživanje matematike, saradnja, uvažavanje različitih znanja, obračunavanje sa predrasudama o matematici, najvažnije su lekcije koje učimo kroz osmišljavanje i igranje ovih igara.  

TRI IZLOŽBE:

U okviru M3, publika će moći da vidi tri izložbe. Dve izložbe otvaraju se 10. maja u Silosima Beograd/Gaia pokret: matematičkim naočarima sagledava se istorija video igara kroz nauku i obrazovanje, a posebno mesto posvećeno je fazama nastanka video igre kroz narativ, dizajn, kreiranje likova i programiranje.
 
Danijela Vučićević, koordinatorka M3, objašnjava značaj video igara kada je reč o popularizaciji matematike: „Ovaj moćan medij kroz istoriju se menjao, rastao, formirao i menjao oblik, tako da je danas mnogo više od moćne industrije. Video-igre su i sredstvo pomoću kojeg se uči. Neformalno obrazovanje već dugo prepoznaje video-igre kao posebno vredan metod za sticanje novih veština, a trendovi u formalnom obrazovanju takođe sve više uključuju igranje, pa i video-igre, kao vredan edukativni alat.“

Izložba posvećena matematičarima koji su živeli i školovali se u Beču tokom XIX veka, kada su se u Srbiji tek postavljali temelji modernog obrazovanju u oblasti matematike, otvara se 12. maja, u Galeriji nauke i tehnike SANU. Ovo je priča o nastanku modernog matematičkog obrazovanja, o prvim udžbenicima, onima koji su krojili matematičke iskaze na našem jeziku, prvim predavanjima više matematike, prvim doktorantima.

PROGRAMI:

MatemaTeatar
MatemaTeatar je matematičko pozorište u kome u malim interaktivnim predstavama deca ravnopravno učestvuju sa velikim imenima nauke, baratajući matematičkim pojmovima. Program se izvodi u Silosima na tri scene: Arhimed i Hipatija, Pitagora i Pčele u mehurima, svake srede i petka od 11.30 i od 13.30, kao i svake subote od 17.00 i od 18.30 časova. Radnim danima MatemaTeatar će ugostiti školske grupe, dok je za termine vikendom moguća i individualna prijava.

Gejming vikend i Gejm džem
Na Gejm džemu, koji se uz podršku gejming studija Playstudios Europe iz Beograda organizuje u okviru Maja meseca matematike, 12 timova i više od 50 pojedinaca praviće svoje igre u Dorćol placu tokom jednog vikenda – od 27. do 29. maja. Svakom od timova pridružiće se i srednjoškolci, koji će imati priliku da učestvuju, dobiju više informacija o samom procesu pravljenja igara i nauče neke od veština koje su im za to potrebne. Učesnici samog Gejm džema su unapred odabrani kroz prijave kako bi se formirali timovi komplementarnih znanja i veština, sposobni da za kratko vreme naprave igru. Događaj je otvoren za javnost, pa će publika imati priliku da uživo vidi kako izgleda kreativan proces, uživajući u bašti Dorćol placa i dodatnim sadržajima. U nedelju, 29. maja, na kraju Gejm džema, posetioci će prisustvovati predstavljanju svih napravljenih igara i odabiru najboljih.

Mejkers lab
Dvadeset osmoro mladih ljudi iz srednjih škola širom Srbije, od februara do maja pravili su video-igre o različitim oblastima matematike. Timovi su se sastojali od učenika iz gimnazija, kao i umetničkih, grafičkih i zanatskih, računarskih i elektrotehničkih škola. Njihov rezultat su igre koje se mogu odigrati ili dalje razvijati. Ove igre različitih žanrova pokazuju da je matematika nesagledivo inspirativna i da za sve uzraste može biti igralište, ali i teren za samospoznaju.

M3_2022.jpg

KONKURSI

U okviru manifestacije Maj mesec matematike ove godine raspisana su i dva konkursa:
 
• EduGejming – igre kao sredstvo za učenje
Poziv, koji je prethodio manifestaciji M3, bio je namenjen prvenstveno nastavnicima matematike i informatike osnovnih i srednjih škola. Zajedno sa svojim učenicima, ali i u saradnji sa kolegama koje podučavaju druge predmete, poput biologije, fizike, geografije, umetnosti i humanističkih nauka, a prepoznaju elemente matematike u svojim časovima, potrebno je da kreiraju edukativnu igru za jednu nastavnu jedinicu. Odabrani timovi i njihove škole biće predstavljeni i nagrađeni tokom manifestacije, a rezultati poziva biće objavljeni u utorak, 17. maja.

• TETRIS iz moje mašte
Uz podršku gejming studija Playstudios Europe, organizovan je konkurs na koji mogu da se prijave svi zainteresovani koji svojim idejama i kroz svoj rad, mogu da pokažu kako TETRIS može da izgleda.

EduGejming_Foto_Marko Risović (1).jpg

NAUČNI KARAVAN

Naučni karavan je program koji se prvi put realizuje u okviru manifestacije Maj mesec matematike. Osmišljen je kao putujući autobus, koji će učenicima, nastavnicima, studentima i profesorima iz 15 gradova širom Srbije omogućiti jednodnevnu posetu kako bi se podstakla vršnjačka edukacija, participativnost, međugeneracijsko učenje i otvoren način razmišljanja. Naučni karavan se realizuje uz podršku kompanije Schneider Electric, koja je pre 10 godina pokrenula Centar za mlade talente (https://cmt.edu.rs/), koji organizuje besplatne časove matematike i programiranja za učenike osnovnih i srednjih škola.

Više detalja o programu manifestacije Maj mesec matematike možete naći na portalu: m3.rs