Davne 1883. godine dvojica genijalnih Francuza dosetila su se kako da reše viševekovni ženski (ređe i muški) problem apliciranja boje na usne (s kojim se mučila i Kleopatra!) - napravili su voštani štapić vatrene boje, umotali ga u komad maramice i legenda je rođena. Nije to bilo najsrećnije rešenje, ali je označilo, pokazalo se kasnije, početak revolucije u lepoti. Njegovo veličanstvo u novom pakovanju javnosti je predstavljeno iste godine, na svetskom sajmu u Amsterdamu, ali ruž za usne nije odmah osvojio svet. Cena mu je bila previsoka, današnjih pedesetak evra, što je u to doba bilo mnogo više nego danas, a pakovanje u obliku meke maramice bilo je i više nego nepraktično.
Zalili su se i moralisti - žena s intenzivno rumenim usnama, za mnoge, otkrivala je svoju nepriličnu stranu. Kompaktno pakovanje i izgled metka (čime je postao pravo oružje za zavođenje) kakav poznajemo danas, taj je kozmetički izum dobio tek 1915. godine, što je uveliko popularizovalo ruž, pa je njegov pravi osvajački pohod napokon mogao da počne. A i društvo je počelo ženama da oprašta crvene usne i zavodnički izgled koji im je pružao. Glumica Sara Bernar koja je vladala velikim ekranima dvadesetih, nije se odvajala od svog ruža za usne i tepala mu je rečima ,,stylo d'amour" (ljubavna olovka).
U modi su bile tanke usne tamne boje, a snažnije nijanse pokrenule su svet tek nakon Drugog svetskog rata. U pedesetim su dame obožavale snažnu nijansu crvene boje, volele su da imitiraju Merilin Monro, dok su osamdesete donele pomalo kičaste sedefaste i neonske nijanse.
Ruž je najpopularniji kozmetički proizvod, a nove nijanse - od boje kože preko boje mesa do tamnoljubičaste pa čak i crne (koja ipak živi samo na pisti) - lansiraju se svake sezone. Danas žene na „olovku ljubavi" troše oko 600 miliona dolara godišnje, a 125 miliona na njegovu mlađu „sestru", sjaj za usne. O takvim brojkama ona dva Francuza s početka priče sigurno nisu ni sanjala!
Što je još bitnije, popularnost ruža samo će rasti jer je u odnosu na „snagu" i uticaj koji ima vrlo jednostavan i pristupačan pa ga svaka žena može sebi priuštiti.
Ruž za usne načinjen je od voska, ulja, mirisnih komponenti i raznih pigmenata koji mu daju sjaj i refleksiju. Upravo te čestice koje usnama daju snažniju boju muče hemičare - kako da ruž bude još sjajniji i kako ga načiniti da ne ostaje, na primer, na muškom okovratniku ili tuđem obrazu. Crveni ruž kralj(ica) je „ljubavnih olovaka". Vatrena boja usana simbolizuje ljubav, strast, snagu i energiju, a uz klasičnu odevnu kombinaciju, belu košulju i crne suknje, izgleda odlično. I s belim biserima. Ali, crveni ruž, važno je znati, zube čini žućim pa bi oni morali biti savršeno beli.
Crvena privlači pažnju, osmeh stavlja u prvi plan pa bi oči u toj make up igri trebalo da budu diskretno našminkane.
Plavušama najbolje stoji ruž boje mesa, kajsije i koralno crveni, brinetama ružičasti, fuksija, narandžasti i crveni, a crvenokosim sve nijanse crvene. No, svaka žena mora sama da otkrije koja joj nijansa najbolje stoji ne samo zbog boje zuba, nego i kože.
Dubravka Prpić Znaor