Ovogodišnji Bitef festival, 56. po redu, biće održan od 23. septembra do 2. oktobra. Pod sloganom „Mi – junaci rada svog“, glavni program festivala donosi predstave iz Nemačke, Belgije, Meksika, Francuske, Slovenije i Velike Britanije, kao i dve predstave iz Srbije! Upravo su ove domaće produkcije, hrabre u pogledu tema kojima se bave, ali i originalne u pogledu iskoraka iz okvira formata, bile povod za prvu ovogodišnju Bitef šetnju sa novinarkama i novinarima, koja je održana u petak, 7. jula.

Bitef je smatrao da, naročito u kontekstu ovogodišnje teme, nije odgovorno da se budžetska sredstva troše samo na dovođenje kvalitetnih inostranih produkcija, već da je potrebno nešto uraditi i za domaću pozorišnu scenu, posebno za onaj deo scene koji nazivamo nezavisnom, jer je ona kod nas najgore prošla tokom pandemije, za razliku od drugih zemalja gde je nezavisni sektor dodatno bio zaštićen“, izjavio je ovom prilikom umetnički direktor festivala Ivan Medenica, objašnjavajući da je upravo to razlog zašto se Bitef ove godine upustio u  produkciju dve domaće predstave.

Jedna od njih je Dr Auslender (Made for Germany), čiji sam naziv ukazuje na glavnu, vrlo aktuelnu temu projekta reditelja Bojana Đorđeva: masovno iseljavanje srpskih lekara i drugih zdravstvenih radnika u Nemačku zarad boljih uslova života i rada. Reditelj predstave obratio se novinarima upravo u Amfiteatru za anatomiju Medicinskog fakulteta, mestu gde će u okviru ovogodišnjeg Bitefa ova predstava biti igrana, a gde se upravo stvaraju, „za Nemačku“, doktori (auslenderi).

„Centralni deo predstave čine njihove ispovesti, dileme, odluke, razlozi zbog kojih su otišli ili zbog kojih se vraćaju“, kazao je Đorđev. On je objasnio da je za potrebe predstave intervjuisano trinaest zdravstvenih radnika i radnica, različitih profila i stepena obrazovanja, a da su dramaturšku obradu dokumenata napisale Tanja Šljivar i Mina Milošević. U predstavi igraju Dragana Varagić, Željko Maksimović, Aleksandar Đinđić i Olivera Guconić. „Zašto baš lekari? U poslednjih pet, šest godina čuli smo za niz ovakvih slučajeva u bliskom okruženju, mnogi se spremaju ili su već otišli na taj put, nemački se uči masovno. Osim toga, ono što je, meni bilo važno jeste to što lekari i medicinski radnici čine veliki broj pozorišne publike kod nas, pa je i ta veza simbolična“, dodao je Đorđev.

Iza predstave Dr Auslender (Made for Germany) koprodukcijski stoje Bitef i Jugoslovenskog dramsko pozorište, uz veliku podršku Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Prodekan za poslediplomsku nastavu Medicinskog fakulteta prof. dr Arsen Ristić zahvalio je Bitefovom timu na saradnji i bavljenju ovom temom, dodajući kako se nada da će se njegove mlađe kolege i studenti, nakon što u inostranstvu prikupe znanja i razviju nove veštine, ipak nastaviti da se bave ovim pozivom u Srbiji.

Novinari su imali i ekskluzivnu priliku da zavire i u Muzej anatomije, koji služi studentima medicine za usavršavanje. Kroz zanimljivu postavku muzeja, ali i niz priča i anegdota iz ceo vek duge istorije fakulteta, prisutne je proveo prof. dr Milan Milisavljević.

Šetnja je potom nastavljena do Centra za kulturnu dekontaminaciju, gde je druženje proteklo u znaku predstave Svet bez žena koja je autorski projekat Maje Pelević i Olge Dimitrijević. U godini kada su teme festivala nemanje uslova za rad, gubitak posla i sl., ova predstava preispituje zastupljenost i, uopšteno, položaj žena u domaćem pozorištu.

„Kako se Olga i ja bavimo pozicijom žena, gledale smo prvo kolika je, u kvantitativnom smislu, zastupljenost žena u srpskom teatru“, kazala je Pelević. „Potom smo krenule u malo istraživanje, sa posebnim akcentom na prisustvo žena na rukovodećim pozicijama i pozicijama moći. Pokazalo se da je, čak i danas, drastično manja zastupljenost žena, posebno na mestima gde se nalaze veće količine novca.“

Njihovo dalje istraživanje imalo je u fokusu i način na koji se žene tretiraju u pozorišnim procesima, a dodatni deo, nakon izvođenja same predstave, trebalo bi da pokrene debatu i utiče na postojeće regulative i kulturne politike u zemlji. Zbog toga je, sasvim prikladno, ova predstava nastala u koprodukciji Bitefa i Centra za kulturnu dekontaminaciju.

„Nas zanimaju izrazito projekti koji prosto nisu izvodivi ili ih pak ne žele na drugom mestu“, izjavila je pozorišna rediteljka Ana Miljanić u ime CZKD-a. „Posebno nas zanima da ova predstava doprinese  kulturno-političkom, a ne samo umetničkom promatranju teme kojom se Maja i Olga bave.“

Nakon razgovora, novinari su imali priliku da, uz vođenje kustosa Dejana Vasića, obiđu upravo otvorenu izložbu Ovo nije mural koja hrabro otvara pitanje dometa i ograničenja murala, sa akcentom na njihovu kapitalizaciju za različite političke narative.

Obe predstave imaće tri izvedbe na 56. Bitefu, od 27. do 29. septembra. Predstavu Dr Auslender (Made for Germany) publika će u Amfiteatru za anatomiju Medicinskog fakulteta moći da pogleda od 19 časova, dok će se Svet bez žena izvoditi u Centru za kulturnu dekontaminaciju od 21 čas.

Festival su tradicionalno podržali Sekretarijat za kulturu Grada Beograda i Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Gete Institut, British Council i Francuski Institut u Beogradu. Partner i prijatelj Bitefa je i ove godine I&F Grupa, u okviru koje posluje i McCann Beograd, kreativna agencija festivala. Partneri festivala ove godine su Pošte Srbije, kao i dugogodišnji prijatelj festivala Coca-Cola Hellenic Srbija.

Ovo nije mural, Foto: Jakov Simović