47Bitef13 - TEŠKO JE BITI
Bitef je sada već pola veka redovno tražio naslov koji bi obuhvatio tematiku ili čak osnovnu nit predstava koje prikazuje te jeseni. To uopštavanje nije nikada suzilo izbor do te mere da neka važna predstava izostane iz konačnog izbora jer „ne odgovara temi“. Ovogodišnji podnaslov „Teško je biti“ je skraćeni naslov mađarske predstave „Teško je biti Bog“. Ovim skraćenjem tematike, pored tekućih muka koje prolazi svet i naša zemlja u svekolikoj krizi, pre svega ekonomskoj, svodi se na jedan od problema filozofije kao što je bitak, bivanje, egzistencija.

Pozorište, kao i svaka umetnost, pogotovo u ovoj čiji je jedan od elemenata reč, dodiruje se sa filozofijom. A izbor predstava na Bitefu uvek je bio vođen mišlju da se nešto bitno kaže o životu i o umetnosti pozorišnim sredstvima.

A teško je katkada i biti i pozorište.

PROGRAM:

Campo, Gent, Belgija & Gob Squad, Berlin, Nemačka
BEFORE YOUR VERY EYES / 22. & 23.09.
Režija: Gob Squad
Reprezentativna predstava nemačkog inovativnog pozorišta ovoga puta sa „starmalom decom“ koji iz svog ugla govore o iskustvima sa starijom generacijom bez predrasuda i sa svežinom njihovih godina. Prvi put u svom sedamnaestogodišnjem radu God Squad se ne pojavljuju na sceni, već nam predstavljaju grupu dece, starosti od 8 do 14 godina. Dok ih publika posmatra zatvorene u „sigurnoj sobi“ ograđene jednosmernim staklima sa ogledalima, kao insekte u tegli - deca bulje u budućnost, u svoju starost, u smrt. U kompleksnim interakcijama igranog i audio materijala, reditelj preispituje i invertuje značenja ideja „mudre starosti“ i „nevine mladosti“. Iz pespektive deteta pod lupom pokazana je ozbiljna kritika sadašnjeg društvenog trenutka u Evropi.

Divadlo Na zábradlí, Prag, Češka
Patrik Ouředník
EUROPEANA / 23. & 24. 09.
Režija: Jan Mikulášek
Istorija Evrope 20. veka tretirana humorno i ironijski - poražavajući je pozorišni komentar na prošli vek, u kom su uloge iste važnosti imale igre rata, ali i otkrića i patenti kakvi su brushalter ili perforirani toalet papir. Banalnosti i ključni momenti, kojima je data ista važnost, daju novu sliku bliske evropske prošlosti. Putem mistifikacije ali i iznošenjem konkretnih istorijskih činjenica, kreirano je bizarno pozorišno svedočenje o svetu dvadesetog veka. Europeana je jedna od najaktuelnijih predstava ovogodišnjeg Bitefa, u izvođenju Čeha, koji skoro dve decenije nisu bili na Bitefu, veoma originalna u pogledu na opasne klišee međunarodnih organizacija i njihove jalovosti.

Compagnie Espace commun, Pariz, Francuska
Angélica Liddell
BEOGRAD / 25.09.
Režija: Julien Fišera
Predstava Beograd – inspirisana je dramskim tekstom poznate performerke i spisateljke Angélice Liddell, koja je napisala tekst o gradu u kom nikad nije bila - Beogradu, inspirisana medijskom obradom sahrane Slobodana Miloševića. Tekst ima matricu grčke tragedije, te je uspostavljen na tragičkoj okosnici odnosa otac-sin. Bavi se intimnim relacijama unutar individualne potrage za smislom, u sredini koja je izložena kolektivnim traumama jednog prostora koji je sistematski potresan društvenim i političkim nemirima.

Crnogorsko narodno pozorište, Podgorica, Crna Gora
POST SCRIPTUM / 26.09.
Adaptacija i režija: Varja Đukić
Umetnički autorski poduhvat koji se bavi životom i delom jednog od najvećih evropskih pisaca - Danila Kiša. Osim Kišove proze, autorka je u predstavu inkorporirala balet, zvuk, video-art i svetlo. Predstava je priča o potrazi sina za ocem, fašizmu, o dečaku koji prepoznaje svoj talenat.
 
Montažstroj, Zagreb, Hrvatska
55 + / 26.09.
Koncept i režija: Borut Šeparović
Pozorišna predstava, politički skup i javno snimanje dokumentarnog filma - u kojem 44 protagonista progovara u svoje i u ime čitave generacije o putu koji je ta generacija prošla u odrastanju jednog društva. Svako od njih, starijih od 55 godina, iznosi svoju ideju sopstvenog poslednjeg minuta u životu da bi zatim jedan po jedan stupili na scenu pred objektiv kamere i pogled publike. Svaki protagonista dobio je tačno onoliko sekundi koliko ima godina. Generacija 55+ suočila se s desetlećima sopstvenog ćutanja, preispitujući mogućnosti društvene promene te prokazala sopstvenu odgovornost za stanje u kojem se njihova zemlja nalazi.

Via Negativa, Ljubljana, Slovenija
MANDIĆSTROJ / 27.09.
Koncept: Bojan Jablanovec, Marko Mandić
Mandićstoj solo izvođenje Marka Mandića predstavlja kompilaciju dramskih uloga koje je Marko Mandić ostvario od 1996. do 2010. godine. Tokom otprilike jednog sata Marko preko svog tela pretura trideset sedam uloga kako bi na pozornici prikazao srž glumca, koja se ne može svesti na ulogu. Prikazani dramski likovi zadržavaju svoje fizičke karakteristike, originalne tekstove, scenski govor, tipične situacije i – kad god je moguće – originalne kostime, rekvizite i muzičku opremu. Kompilacija ne sledi ostvarenja hronološki. Predstava je poslednji deo Mandićeve trilogije (Extract Mandić, Viva Mandić, MandićStroj).

Mestno gledališče ljubljansko, Ljubljana, Slovenija
Aleksandar Ostrovski
OLUJA / 27.09.
Režija: Jernej Lorenci
Jedan od najpoznatijih reditelja srednje generacije slovenačkih autora, koji je poslednjih godina sve zastupljeniji u regionu, otkriva nam pomalo zaboravljeni tekst Ostrovskog, napisan pre više od stopedeset godina. Lorencin kritički analizira starinsko, koliko i svevremeno društveno licemerje „uigrane snishodljivosti“ grupice sitnih bogataša, baš kao i aktuelnu učmalost malih zajednica, pokazujući da se promašen život sastoji od kombinacije fudbala i nedeljne mise na televiziji, kao i od ciničnog stava da se ljubav realizuje samo kao brza seksualna potrošnja.

Narodno pozorište, Subotica, Srbija
Aristofan
ŽENE U NARODNOJ SKUPŠTINI / 28.09.
Režija: Nikola Zavišić
Žene u Narodnoj skupštini – novovremeno tumačenje Aristofanove često puta inscenirane drame koja propituje principe atinske demokratije. Reditelj se u savremenom scenskom iščitavanju referisao na trenutnu situaciju u društvu, te se sa relacije muško ženskih odnosa pomera na širi plan društveno političkog u savremenom srpskom društvu. Dekonstruišući neke od popularnih, medijski hipertrofiranih mitova na kojima društvo počiva.

Atelje 212, Beograd, Srbija
ZORAN ĐINĐIĆ / 28.09.
Autor i reditelj: Oliver Frljić
Autorski projekat Olivera Frljića - eruptivna, plakatska i pamfletska predstava koja se bezrezervno obračunava sa vrućim društveno-političkim pitanjima u Srbiji. Tematski je fokusirana na ubistvo Zorana Đinđića, ali je ovaj događaj i povod za preispitivanje šireg društvenog konteksta u kome je do toga došlo. Predstava je i autorefleksivna jer eksplicitno postavlja pitanja o svojim mogućnostima u vremenu haotičnih društvenih okolnosti.

Studentski kulturni centar, Novi Sad, Srbija
Rajko Đurić, Zlatko Paković
UBITI ZORANA ĐINĐIĆA / 28.09.
Režija: Zlatko Paković
Predstava velike sinkretičke snage kritičkog pozorišta, preispituje motive i rezultate atentata na premijera, te analizom aktuelne političke sitiuacije kao posledice događaja koji je bio prekretnica na evropskom putu Srbije. Analizirajući drštvenu i ličnu krivicu, odgovornost, koncept saučešništva prateći analogiju ubistva istorijske ličnosti koja je bila simbol progresa, a sa distance od deset godina društvene krize koja je usledila.

Srpsko narodno pozorište, Novi Sad, Srbija
A.P. Čehov
GALEB / 29.09.
Režija: Tomi Janežič
Galeb jedna od vanserijskih predstava Čehova u istoriji prikazivanja ovog klasika svetske dramske literature u Srbiji. Napravljena na nivou najboljih svetskih rezultata, proizašla u umetničkoj sprezi rediteljske promisli i interpretaciji novosadskih glumaca. Reditelj meša stilove i postupke od čina do čina i čini predstavu uzbudljivom dekonstrukcijom i potresnim teatarskim eksperimentom u kojem se kombinuje sve: od ironičnog brehtijanskog otklona, preko realističke glume do unutrašnjih sukoba glavnih likova prikazanih kroz fizički pokret i mizanscensku strukturu. I pored trajanja od šest sati, predstava se gleda u jednom dahu.

Proton Cinema + Theatre, Budimpešta, Mađarska
Kornél Mundruczó, Yvette Bíró
TEŠKO JE BITI BOG / 30.09. & 01.10.
Režija: Kornél Mundruczó
Veliki mađarski filmski i pozorišni reditelj sa svojim originalnim darom i pogledom na pozorište napravio je predstavu o tranziciji iz nesavršenog socijalizma u nesavršeni kapitalizam. Brilijantna predstava rediteljski, glumčki i vizuelno. Pogled bez zadrške, krajnje radikalan... nije slučajno da je naslov ove predstave u maloj varijaciji slogan celokupnog Bitefa.

ČLANOVI ŽIRIJA:

- KRISTIAN HOLCHAUER (Christian Holtzhauer), predsednik žirija, dramaturg Lajpcig, Nemačka - umetnički direktor Vajmarskog festivala umetnosti (Kunstfest Weimar) za 2013. godinu
- JANA ROS (Yana Ross) je rediteljka iz Litvanije
- IGOR RUŽIĆ je pozorišni kritičar i novinar iz Zagreba - stalni spoljni saradnik t portala (www.tportal.hr)
- ANDRAŠ URBAN (András Urbán) je pozorišni reditelj, Senta, Srbija - trupa Andraša Urbana, na čelu pozorišta „Kostolanji Deže“ („Kosztolányi Dezső“)
- FILIP VUJOŠEVIĆ je dramski pisac i dramaturg, Beograd

• Žiri Bitefa dodeljuje Grand Prix „Mira Trailović“ za najbolju predstavu u celini i Specijalnu nagradu za predstavu u celini i Specijanu nagradu za predstavu koja se ističe nekim od svojih segmenata.
• Pored ove dve nagrade i Nagrade publike, na Bitefu se tradicionalno dodeljuje i Politikina nagrada za najbolju režiju.

Žiri za dodelu Politikine nagrade sastavljen je od reditelja, kritičara i novinara, Kulturne rubrike lista Politika : Nikita Milivojević, pozorišni reditelj, Marko Manojlović, pozorišni reditelj, Vesna Roganović, urednica Kulturnog dodatka Politike, Ana Tasić, pozorišna kritičarka, Borka Trebješanin, novinarka kulturne rubrike Politike.

PRODAJA ULAZNICA:

Prodaja ulaznica za 47Bitef13 godine počinje 01. septembra u Pozorištu na Terazijama (Terazije 29).

Radno vreme blagajne od 01 - 21. septembra: 11:00 - 19:00. Radno vreme blagajne od 22. septembra - 01. oktobra: 11:00 - 17:00 i sat vremena pred početak predstave na mestu održavanja.

Rezervisane ulaznice preuzimaju se do 07. septembra.

Komplet ulaznica - 20% popusta.
 
Ulaznice za predstave u okviru Bitef Polifonije se ne naplaćuju. Preuzimanje ulaznica vrši se na blagajni Bitefa (Pozorište na Terazijama). Ulaznice za Bitef na filmu se mogu kupiti na blagajni Bitefa (Pozorište na Terazijama) i sat vremena pred početak projekcija u Jugoslovenskoj kinoteci. Cena: 100 din.