Festival se održava od 27. novembra do 03. decembra 2013. u Domu omladine Beograda, dvorani Kulturnog centra Beograda, Muzeju Jugoslovenske kinoteke i bioskopu „Fontana“. Program festivala, koji tradicionalno prikazuje najbolja ostvarenja umetničkog filma iz celog sveta i favorite prestižnih svetskih filmskih festivala, ove godine predvode filmovi koji su osvojili nagrade za najbolja ostvarenja na filmskim festivalima u Berlinu i Veneciji.
Rumunski film „Uloga deteta“ reditelja Kalina Petera Necera, priča o majci koja podmićivanjem i povlačenjem veza pokušava da spasi svog letargičnog sina od zatvorske kazne, nakon što je, u saobraćajnoj nesreći, automobilom usmrtio dete, nagrađen je „Zlatnim medvedom“ na filmskom festivalu u Berlinu. „Uloga deteta“ je treći Necerov film, čije je prvo ostvarenje, „Marija“, nagrađeno Specijalnom nagradom žirija na festivalu u Lokarnu. U ovom filmu, kao i u prethodnim, reditelj majstorski, baveći se detaljima svakodnevnog života, ispituje teme otuđenja i pomirenja u porodici. Svakonevica je tragikomična, kao i junaci koji je žive, a „Uloga deteta“ je ozbiljna kritika savremenog, postkomunističkog rumunskog društva. Ovaj film je i ovogodišnji rumunski kandidat za Oskara.
„Zlatnog lava“ u Veneciji osvojio je italijanski film „Sveti GRA“, dokumentarac koji pripoveda o modernom Rimu i njegovim stanovnicima kroz priču o autoputu GRA (Grande Raccordo Annulare), koji okružuje grad. Ovo je prvi dokumentarni film koji je osvojio glavnu nagradu Venecijanskog festivala u istoriji, i prvi italijanski film pobednik festivala nakon 15 godina. Reditelj filma je Đanfranko Rozi, autor poznat i kao producent, direktor fotografije i scenarista. Njegov treći dokumentarac, „Ispod nivoa mora“, prikazan je 2008. u Veneciji gde je i nagrađen priznanjem „Horizonti Doc“. Rozi je proveo dve godine kružeći u kombiju oko autoputa i snimajući „Sveti GRA“, dok je montaža zahtevala osam meseci. Film je, prema rečima reditelja, inspirisan novelom „Nevidljivi gradovi“ Itala Kalvina, u kojoj se pripoveda o putovanju Marka Pola u posetu Kini i Kublaju Kanu. „Sveti GRA“ je impresionistički mozaik života ljudi koji žive i rade na marginama velikog grada – od bolničara do botaničara koji se brine o palmama koje rastu oko puta - u kome se njihove priče smenjuju sa scenama saobraćaja na autoputu.
Prateći program 19. Festivala autorskog filma
POBEDNICI
Venecijanski i Berlinski filmski festivali oduvek su bili najznačajnija mesta za lansiranje novih autorskih imena. Kan je pravio zvezde, a Venecija i Berlin su donosili nove poetike, skretali pažnju na manje poznate kinematografije, izazivali publiku i kritiku radikalnim filmskim postupcima i što je najvažnije uvek bili dosledno hrabri kad su u pitanju nagrade. Zato je i Festival autorskog filma idealno mesto da se podsetimo nekih od tih filmova i njihovog značaja u svetlu novih filmskih tendencija.
Venecija je verovatno doslednije od bilo kog drugog velikog festivala imala sklonost ka filmovima koji su politički angažovani, od „zabranjenih“ autora pa do „zabranjenih“ tema, pobednički filmovi ovog festivala su oduvek plenili i izazivali filmski mainstream svojom radikalnošću i inovativnošću. U našem izboru ovoga puta našla su se čak dva ruska autora, Sukorov sa monumentalnim „Faustom“, verovatno jednim od najambicioznih autorskih projekata poslednjih decenija i „Povratak“ Andreja Zvjaginjceva, film koji je svojom poetičnošću osvojio svetsku kritiku. Ona angažovana strana biće predstavljena filmovima „Mrtva priroda“, čiji je autor Đankge Đa, „Liban“ Samjuela Moeza i „Sestre Magdalene“ Pitera Mulena. Tu je i „Pijeta“ K. K. Duka, film koji je prošle godine otvorio Festival autorskog filma.
Berlinski pobednici teško da se mogu tako jednostavno podvesti pod jednu odrednicu, ali ono što je neosporno je da oni uvek postavljaju nove trendove. Zato smo i izabrali četiri filma koja će na pravi način pokazati tu svojevrsnu trendsetersku tendenciju ovog festivala. Tu je pre svega „Cezar mora da umre“ braće Tavijani, koji su se ovim filmom vratili na velika vrata u svetsku kinematografiju, zatim i „Oskarom“ ovenčani, genijalni „Raskid“ Ašgara Farhadija, koji je oduševio i publiku FAF-a, politički angažovan „Tujin brak“ Vanga Kuanana, i jedan od najbizarnijih filmova poslednjih godina, fascinantan „Mleko tuge“, peruanske rediteljke Klaudije Ljose.
Za sve koji vole film ovo će biti dobra prilika za podsećanje ili za otkrivanje važnih filmova i značajnih autorskih imena.
Detaljne informacije na adresi www.faf.rs